Kostenramingen scheppen verwachtingen bij alle projectbetrokkenen. Als ze in een later stadium niet blijken te kloppen, ontstaan er budgetoverschrijdingen en teleurstellingen. Wat zijn de grootste beïnvloeders en uitdagingen om te voorkomen dat uw raming niet klopt? 

Beperkte informatie

De grootste uitdaging is hoe je als kostendeskundige omgaat met de beperkte informatie in de eerste projectfase(n). Dat varieert van ontbrekende of verkeerd uitgerekende hoeveelheden, tot later doorgevoerde ontwerpwijzigingen. Verder moet je rekening houden met de psychologische invloeden van projectpromotors, die er belang bij hebben de eerste kostenraming laag te houden en critici die meer activiteiten en hoeveelheden bedenken dan anderen. Behalve samen zo goed mogelijk alle beschikbare informatie te analyseren en te gebruiken voor de eerste kostenraming, kan het analyseren en anticiperen op ieders teamrol waarde toevoegen. Bijvoorbeeld door een specialist in het ramen van kosten en calculatie, te laten sparren met een kritische 'monitor'.  

Schijnnauwkeurigheid

Door het toenemend gebruik van Bouw Informatie Modellen (BIM) in projecten, lijkt er in een vroeg stadium al veel meer informatie beschikbaar te komen. Met de nadruk op 'lijkt', want daardoor kan een schijnnauw-keurigheid ontstaan gebaseerd op conceptuele informatie. Als het BIM in een later stadium door constructieve of installatietechnische invloeden wordt aangepast, kunnen de kostenconsequenties ingrijpend zijn. Een welkom voordeel van zo'n BIM voor zowel de ramingen als kostencalculaties, is de snelheid waarmee alle gevolgen van een ontwerpwijziging zijn door te rekenen. Verder is een BIM de sleutel tot beter inzicht in complexe bouw- en civieltechnische projecten en verduidelijkt het de communicatie tussen alle betrokkenen.

Risico's in kaart brengen, analyseren en verzekeren van kostenramingen

Voor een betrouwbare raming van kosten is het tenslotte nog belangrijk alle mogelijke risico's in kaart te brengen, te analyseren naar de impact en kans dat ze optreden en eventueel te verzekeren. Natuurlijk verhogen verzekeringen de raming, maar vaak maar een fractie in vergelijking met de mogelijke overschrijdingen. Fouten in de kostenraming kunnen tevens leiden tot vertraging en de behoefte van een opdrachtgever aan een second opinion. Drie andere tips om te komen tot betrouwbaardere ramingen zijn het werken met bewezen softwareprogramma's, het combineren van 2D-informatie van tekeningen met een 3D BIM bij het uittrekken van alle hoeveelheden en het ontwikkelen van een eigen kengetallensysteem.