De Nederlandse zorgsector is het afgelopen decennium ingrijpend veranderd, door marktwerking en het scheiden van wonen en zorg. Met als doel mensen meer keuzevrijheid te bieden en langer zelfstandig te laten wonen. Die veranderingen beïnvloeden ook het vastgoedbeheer. Wat is nu de stand van zaken en wat valt er nog te verbeteren?
Allereerst is het belangrijk onderscheid te maken tussen het genezen en verzorgen van mensen. Oftewel ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Ziekenhuizen hebben een vrij constante behoefte aan vastgoed, gerelateerd aan het aantal patiënten en specialismen. Daardoor kunnen zij op basis van een lange termijn strategie het vastgoedbeheer organiseren en zo nodig professionaliseren. Instellingen die gehandicapten en ouderen verzorgen, of bijvoorbeeld revaliderende zorg aanbieden, moeten anticiperen op de toenemende extramuralisering. Een door financiering en marktwerking gedreven ontwikkeling dat er buiten de muren van instellingen gelijkwaardige zorg wordt geleverd.
Veel zorginstellingen laten nu om de twee tot drie jaar door een externe adviseur hun begroting voor het vastgoedbeheer maken. Omdat ze onvoldoende ervaring en kennis intern beschikbaar hebben. Begrijpelijk, alleen resulteert zo'n twee tot driejarige cyclus in korte termijn beleid en te operationele beslissingen. Maar ook een grote afhankelijkheid van adviseur(s), minder inzicht in alle beschikbare data en waarschijnlijk hogere kosten. Door het heft in eigen handen te nemen en een lange termijn visie te ontwikkelen, zijn diverse voordelen te realiseren. Zoals besparingen op het onderhoud en beter kunnen inspelen op bijvoorbeeld het voldoen aan de Europese milieudoelstellingen van 2020.
Een ander voordeel van de regie nemen is het betere inzicht in alle beschikbare data, om bijvoorbeeld vragen over mogelijke alternatieve scenario's te beantwoorden. Verder is het voor zorginstellingen belangrijk meer grip op vastgoedbeheer te krijgen omdat het aantal mutaties in de verhuur van kamers en woningen de komende jaren verder gaat toenemen. Met als risico vaker en overbodig onderhoud. Dankzij de beschikbaarheid van software voor het maken van meerjarenonderhoudsbegrotingen via de cloud en standaard integraties met DMS- en FMIS-toepassingen, is het heft tegenwoordig laagdrempelig in eigen handen te nemen. Dus ook eenvoudiger zelf te ervaren.
Edwin Mekkering is werkzaam als Accountmanager Vastgoedbeheer bij Ibis (onderdeel van Brink Groep)
Kom je er niet uit op onze website, of wil je een scherp voorstel? Laat jouw vraag en gegevens achter en ik kom er zo snel mogelijk op terug!